SSS: Super 6 boekenclichés

you-need-cliches-cliches-are-what-people

Clichés zijn clichés omdat ze nu eenmaal wérken. Daar ben ik echt heilig van overtuigd, en dat weerspiegelt zich ook in mijn eigen schrijfsels: ik zal altijd een clichéverhaallijn in een originele setting proberen plaatsen, of andersom.

Tweedehands Vleugels is namelijk een verhaal van een verboden liefde zoals er zo veel zijn, en oh help, dan ook nog eens een love triangle erbij! Toch vinden veel mensen het wél een origineel verhaal vanwege de manier waarop de personages elkaar leren kennen, de wereldopbouw, de fantasycreaturen die erin meespelen, onderlinge relaties, schrijfstijl, whatever …

Dus … I clichés! (In beperkte mate!) Daarom doe ik vandaag ook enthousiast mee met de Super Six Saturday van Book Babbles waarin we zes boekenclichés moeten oplijsten:

  1. Een tienermeisje komt erachter dat ze de prinses (of gelijkaardig speciaal statusmens) is van een fantasyras waarvan ze nog nooit gehoord had. WEL HEB JE OOIT! (voorbeeld: Switched, Wings …)
  2. Per ongeluk een revolutie ontketenen als zestienjarige nobody. Oeps, heb ik dat echt gedaan? (Voorbeeld: Hunger Games, Divergent …)
  3. Opeens magische krachten krijgen. Van “Wauw, nooit geweten dat ik aan mijn elleboog kon likken” tot “Help, ik kan in een zeemeermin veranderen/gedachten lezen/heb telekinetische krachten!” (Voorbeeld: Wake, Grisha …)
  4. Jaja, daar komt ‘ie … DE LIEFDESDRIEHOEK! (Voorbeeld: Twilight, Fallen, Hunger Games …)
  5. Verliefd worden op een prins. Komaan, kies toch eens de stable boy! (Voorbeeld: De Selectie, Tigers Curse …)

7 thoughts on “SSS: Super 6 boekenclichés

  1. […] keren glimlachen. Ik hou van haar grappige stukjes zoals bijvoorbeeld haar inzending van de SSS: Super 6 Boekenclichés maar ook van haar filmrecensies (Jupiter Ascending) en bijvoorbeeld deze post waarin ze de voor -en […]

Leave a comment